Reisevilkår

For Kroatiaspesialistens reiser gjelder de generelle reisevilkårene og våre spesielle reisevilkår. For gruppereiser gjelder våre Gruppereisevilkår se separate vedlegg. Se òg på Greit å vite for å få mest mulig ut av ferien din.

Avtalen
Hovedreisende er den personen i hvis navn bookingen er gjort, og som nevnes først i reisedokumentene. Vedkommende er òg betalingsansvarlig for bookingen. Alle endringer samt eventuell avbestilling må besørges av hovedreisende. Hovedreisende har ansvaret for å gi arrangøren korrekte kontaktopplysninger som også gjelder under reisen. Den reisende har plikt til selv å kontrollere reisedokumentene så snart de er mottatt. Eventuelle feil må meddeles umiddelbart.

Arrangøren forbeholder seg retten til innen 24 timer (hverdager) eller 72 timer (helg, ikke langhelg) å gå ut av avtalen hvis ønsket innkvartering ikke kan tilbys på grunn av manglende tilgjengelighet på bosted. Arrangøren tilbyr likeverdig alternativ. Hvis forslaget ikke godtas, får den reisende full tilbakebetaling hvis betaling har funnet sted.

Avvik fra arrangementet
Reisende som ikke bruker booket reise, eller som av en eller annen grunn innfinner seg for sent på flyplassen eller på avtalt avhentings-/avreisested, mister retten til alle pakkereisens deler. Det skjer ingen refusjon av reiseprisen. Reisende som avviker fra arrangementet etter at reisen er påbegynt, har plikt til å meddele dette til arrangøren eller til dennes representant.

Påmeldingsavgift
For våre énukes pakkereiser er påmeldingsavgiften 700 kroner per person, for to uker 1000 kroner per person og ved cruisereiser og rundreiser 1500 kroner per person. Betalt påmeldingsavgift trekkes fra reisens sluttpris.

Betaling av prisen for reisen
Bestillingen skal bekreftes innen 7 dager etter bestillingen ved at tilmeldingsavgiften innbetales. Når det gjelder skjærgårdskrysninger, er tilsvarende tidsfrist 5 dager. Sluttbetalingen må være arrangøren i hende senest 21 dager før avreisen. Ved bestilling av reise med mindre enn 21 dager til avreisen, må den totale prisen for reisen betales straks ved bank eller med kort via nettsiden. Hvis betalingen skjer via bank når det er mindre enn 7 dager før avreise må kvitteringen fakses eller e-postes den samme dagen til oss på faksnummer +46 822 32 17 eller til e-postadressen info@kroatienspecialisten.se.

Bookingsbekreftelse/Billett
Bookingsbekreftelse/bookingnummer gjelder som reisebevis/billett på våre charterfly og gjelder kun på de datoer og flygninger som er spesifisert. På reiser med rutefly må man ha separate flybilletter eller bestillingsnummer hos flyselskapet. Les mer under rutefly. Etter sluttbetalingen får den reisende en ny kopi av bookingbekreftelsen sammen med en hotellvoucher (ved booking av bosted) via post eller e-post omtrent to uker før avreisen. For reisende som velger utsendelse via e-post, få den disse dokumentene som bilag som den reisende skriver ut selv og tar med til reisemålet. Det påligger den reisende å finne ut om navnet er korrekt stavet på bookingbekreftelsen/billetten.

Av- og ombestillingsbeskyttelse
Vår av- og ombestillingsbeskyttelse er en forsikring som gir en total beskyttelse mot høye avbestillingskostnader hvis du for eksempel skulle bli syk. Dessuten gir den deg rett til fri ombestilling senest 30 dager før avreise. Kun hvis du har bestilt Kroatienspecialistens egen av- og ombestillingsbeskyttelse, får du full frihet til å endre bestillingen din. 

Ønsker den reisende av- og ombestillingsbeskyttelse, skal dette meldes fra ved bestilling av reisen. Pris per person 200, -. Alle reisende på den samme bestillingen må tegne forsikringen for at nedenstående vilkår skal gjelde.

  • Fri avbestilling for den som rammes av sykdom
    Gjelder ved dødsfall, akutt sykdom eller ulykke som rammer den reisende eller dennes ektefelle (også samboende i ekteskapelige former), barn, søsken eller foreldre. Den reisende skal ikke ha kunnet råde over hendelsen eller ha kjent eller burde ha kjent til den da reisen ble bestilt. Slik inngripende hendelse er for eksempel akutt sykdom, uforutsette hendelser i boligen, for eksempel vannlekkasje mm.

Grunnen for avbestillingen skal på troverdig måte dokumenteres med for eksempel legeattest. Senest 7 dager etter avbestillingen skal attest vedrørende akutt sykdom, ulykke eller dødsfall og eventuelt slektskapsbevis være kommet oss i hende. Bekreftelsene skal inneholde alle relevante opplysninger for avbestillingen, som:
a) legens uttrykkelige fraråding av å delta i avtalt reisearrangement
b) diagnose                                        
c) dag for første behandling/undersøkelse,
d) dato for eventuell behandling/undersøkelse som ligger til grunn for legens fraråding av å reise.
Attest som innkommer senere enn 7 dager etter at avbestillingen ble gjort, blir det ikke tatt hensyn til. Den reisende har ikke rett til å avbestille reisen med legeattest om hans/hennes tilstand ved bestillingen ikke var fullgod

  • Fri ombestilling
    Du har rett til én fri ombestilling senest 30 dager før avreise på våre charterreiser. Eventuell differanse i pris betales av den reisende. Ombestilling kan gjøres uansett årsak, gjelder ikke enkeltpersoner på bestillingen. Fri ombestilling gjelder ikke ved bestilling av produktene Skjærgårdskryssing, Temareiser, reiser med rutefly samt reiser med rabatt. Fri ombestilling er begrenset til den nye avreisedatoen vil være maksimalt seks måneder fra den første dato for reisen.
  • Bli boende-garanti
    Reisende som har bestilt felles innkvartering med en annen reisende/andre reisende, og samtlige reisende har tegnet av- og ombestillingsbeskyttelse, har kostnadsfri bli boende-garanti. Dette innebærer at hvis noen skulle avbestille sin del av reisen, så påløper det ingen kostnad for dette.

Har du ikke kjøpt Av- og ombestillingsbeskyttelse, og den eller de reisende du har bestilt felles innkvartering med, avbestiller sin reise, må du regne med å betale et enkeltromstillegg/tomsengstillegg. Tillegget kan variere.

  • Fri avbestilling for den som rammes av oppsigelse
    Gjelder hvis du er midlertidig ansatt og blir oppsagt på grunn av arbeidsmangel. Gjelder ikke ved varsel. For å avbestille reisen trengs en attest fra arbeidsgiveren, og den må være oss i hende innen 7 dager fra avbestillingen. Kostnaden for av- og ombestillingsbeskyttelsen refunderes ikke ved avbestilling eller annullering av reisen. 


Den reisendes rett til å avbestille reisen
Den reisende har rett til å avbestille reisen i henhold til følgende:
Ved avbestilling tidligere enn 21 dager før avreisen skal den reisende betale påmeldingsavgiften som avbestilingskostnad.
Ved avbestilling senere enn 21 dager, men tidligere enn 14 dager før avreisen skal den reisende betale 25 % av prisen for reisen. Ved avbestilling senere enn 14 dager, men tidligere enn 8 dager før avreisen skal den reisende betale 50 % av prisen for reisen.

Skjer avbestillingen senere enn 8 dager før avreisen skal den reisende betale hele prisen som avbestillingskostnad. Det påligger den reisende å påse at avbestilling kommer til arrangørens kunnskap uten forsinkelse. En avbestilling gjort av den reisende, skal anses å ha funnet sted på det tidspunktet meldingen om avbestillingen kom Kroatiaspesialisten i hende. Deretter skal skriftlig avbestilling sendes uten forsinkelse til Kroatiaspesialisten via e-post eller faks. For avbestilling av turer med rutefly gjelder flyselskapenes egne vilkår. Se title rutefly.

Bagasje

Bagasje kan komme på avveier eller bli skadet. Skadet eller tapt bagasje skal meldes direkte på flyplassen på et særskilt formular (PIR-rapport). Kopi av meldingen bør anses som et verdidokument hvis skaden skulle lede til en forsikringssak. Hvis noe skulle skje med bagasjen din, gis erstatning i henhold til flyselskapets gjeldende bestemmelser. Legg merke til at flyselskapets erstatning for mistet eller skadet bagasje er begrenset.

For å gå videre med saken må dere følge de instruksjonene som finnes på det respektive flyselskapets hjemmeside:
http://www.norwegian.no/reiseinformasjon/bagasje/skadet-bagasje/
http://www.sas.no/alt-om-reisen/ved-ankomst/skadet-bagasje/
https://primeraair.no/travel-info/baggage/damage-baggage/

Vi hjelper deg med ledelsen av skadesaken eller mistet bagasje på flyvninger med Croatia Airlines. For at prosessen skal gå så smidig som mulig, trenger vi en fullmakt som du kan laste ned her:
Fullmakt
Signere dokumentet og sende det til oss via post, e-post eller faks. Også sende en kopi av PIR-rapporten og bagasjelapp senest innen 5 dager etter skadetilfellet. Vi trenger også et kontonummer for de tilfeller hvor erstatningen er gitt.

Montrealkonvensjonen regulerer og eventuelt begrenser transportørens/flyselskapets skadeserstatningsansvar for dødsfall eller skade, for bagasje som blir ødelagt, går tapt eller skades og for forsinkelser. Link til Montrealkonventionen.

 

For informasjon om hva du får lov å ta med deg ombord på flyet, se Avinors hjemmeside.

For såkalt overvekt debiteres et gebyr i henhold til flyselskapets særskilte bestemmelser. Legg merke til at enkeltstående kolli aldri må veie mer enn 32 kg. Dette gjelder selv om du har kjøpt ekstra bagasjevekt eller deler bagasje med reiseselskapet ditt.


Croatia Airlines

Håndbagasje: Maks 8 kg. Målene tillates ikke å overskride 55 x 40 x 20 cm.
Innsjekket bagasje: 1 x 15 kg.

Spedbarn (under 2 år) tillates å sjekke inn 1 x 15 kg samt en sammenleggbar barnevogn.


SAS

Håndbagasje: Maks 8 kg. Målene tillates ikke å overskride 55 x 40 x 23 cm (L x H x B). I tillegg til håndbagasjen tillates du også å ta med deg en liten håndveske eller en liten veske for din laptop.
Innsjekket bagasje: 1 x 23 kg.

Spedbarn (under 2 år) kan ta med seg én innsjekket bagasjeenhet på maks 23 kg, størrelse maks 115 cm samt én barnevogn. Husk på at det ikke inngår noen slags håndbagasje for ditt spedbarn. Barnevogn og bilbarnestol sjekker du inn som vanlig, det kreves ingen forhåndsregistrering. Vil du ta med barnevogn til barn over 2 år regnes det som én bagasjeenhet.


Norwegian
Håndbagasje: 1 x 10 kg. Målene tillates ikke å overskride 55 x 40 x 23 cm (L x H x B). Håndbagasje inngår ikke i billetten for spedbarn, men du tillates å ta med deg en rimelig mengde barnemat og velling/drikke på reisen.
Innsjekket bagasje: 1 x 20 kg. Målene tillates ikke å overskride 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), og omkretsen må maksimalt være 300 cm.

Spedbarn (under 2 år)
5 kg innsjekket bagasje inngår (pakket i din veske eller i en separat veske). En bilbarnestol og en barnevogn inngår.

Barn (2–11 år)
Samme bagasjeregler som voksne. En bilbarnestol og en barnevogn inngår.


Forbehold om endringer
Reisearrangøren forbeholder seg retten til – innen avtalen inngås med den reisende – å foreta endringer av opplysninger i katalog, brosjyre og på kroatiaspesialisten.no. Reisearrangøren forbeholder seg òg retten til å foreta endringer av avtalevilkårene som gjelder for den bestilte reisen. Ved slike endringer gjelder bestemmelsene i Lag om paketresor [Lov om pakkereiser] § 12.
1. At færre enn et i avtalen angitt minimumsantall har meldt seg på til reisen, og den reisende senest 14 dager før avreisen skriftlig underrettes om at reisen innstilles, eller
2. At reisen ikke har kunnet bli gjennomført på grunn av en hindring utenfor arrangørens kontroll, og som denne ikke med rimelighet kunne forventes å ha regnet med da avtalen ble inngått, og hvis følger denne heller ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvunnet.

Beror det på noen som arrangøren har tiltrodd, at reisen er blitt innstilt, er arrangøren bare fri for skadeserstatningskrav i henhold til forrige stykke hvis den som er tiltrodd, ville være fri i henhold til den bestemmelsen. Det samme gjelder hvis årsaken kan henføres til noen annen i et tidligere ledd.
 

Arrangørens og den reisendes rett til å gå fra avalen ved gjennomgripende hendelser m.m.
I henhold til § 6.7 i paketreselagen [pakkereiseloven] har både arrangøren og den reisende rett til å tre ut av avtalen hvis det etter at avtalen er blitt bindende for partene, på eller i nærheten av reisemålet eller langs den planlagte reiseveien inntreffer katastrofe, krigshandling, generalstreik eller annen gjennomgripende hendelse som vesentlig påvirker gjennomføringen av reisen eller forholdene på reisemålet på det tidspunktet reisen skal gjennomføres. For å klargjøre om hendelsen er av en slik alvorlig karakter som angitt foran, skal sakkyndige, svenske eller internasjonale myndigheter rådspørres.

Kammarkollegiet [i Norge: Reisegarantifondet]
Kroatienspcialisten har stilt reisegarantier overfor Kammarkollegiet i samsvar med reisegarantiloven. Reisegarantier er for å beskytte reisende hvis en reise innstilles eller avbrytes, og den reisende ikke får tilbake sine penger fra reisearrangøren. Erstatningen skal dekke det den reisende har betalt for reisen og kostnader for eventuell hjemreise. Kammarkollegiets telefonnummer: 0046 8-700 08 00.

Minimumsantall
Reisearrangøren har rett til å innstille reisen hvis færre personer enn det som er angitt som minsteantall, har meldt seg til reisen, og den reisende senest 14 dager før avreisen skriftlig underrettes om at reisen innstilles. Kroatiaspesialisten har rett til å innstille reisen hvis ikke alle minsteantall i a - b er oppfylt senest 30 dager før avreisen.
a) 50 reisende til det reisemålet som er angitt på den reisendes bookingbekreftelse.
b) 15 reisende ved reise med båt eller buss.
Hvis en reise som arrangøren har rett til å innstille i henhold til det foran, inngår i en serie av reiser, har arrangøren også rett til å heve andre reiser som inngår i den samme serien under forutsetning av at meddelelse om dette skjer så snart som mulig, dog senest 14 dager før avreisen. Beløpet som reisende har betalt som ovenfor vil bli refundert uten forsinkelse, men ikke senere enn 14 dager etter avbestillingen.

Endring av prisen
Blir det kostnadsøkninger for arrangøren etter at avtalen er blitt bindende for partene, tillates arrangøren å øke prisen på reisen med et beløp som tilsvarer kostnadsøkningene hvis disse beror på:
1. endringer i transportkostnader (f.eks. brenselspriser etc.)
2. endringer i skatter, tollsatser eller avgifter vedrørende tjenester som inngår i reisen, eller
3. endringer i valutakurser som påvirker arrangørens kostnader for reisen.
Prisen tillates ikke økt i løpet av de siste 20 dagene før den avtalte avreisedagen. Arrangøren skal så snart som mulig underrette den reisende om prisendringene. Hvis den reisende anmoder om det, har reisearrangøren plikt til å forklare hvordan prisen beregnes.

Reklamasjoner
Hvis noe ikke skulle fungere til din tilfredshet, må du alltid forsøke å få rettet dette under reisen. Venter du med å melde fra om klagen til du kommer hjem, har vi ingen mulighet til å ta tak i problemet. Si straks fra til hotellresepsjonisten eller noe andre, berørte ansatte, slik at saken kan ordnes på stedet. Hvis det ikke virker, skal du kontakte personalet til Kroatiaspesialisten. Er du ikke fornøyd med behandlingen av din klage på reisemålet, kan du reklamere når du kommer hjem. Send en e-post til kundtjanst@kroatienspecialisten.se. Teksten må inneholde opplysninger om reisemålet, bookingnummer og en kort redegjørelse for klagen. Vi ber deg om sende reklamasjonen senest tre uker etter hjemkomsten. Reklamasjoner som er Kroatiaspesialisten i hende senere enn tre uker etter hjemkomsten, behandles ikke.

Rutefly
Utfyllende, spesielle reisevilkår vedrørende rutefly. Ruteflybilletter kan i henhold til gjeldende regler ikke endres etter at de er blitt utstedt, men hver endring betraktes som en avbestilling og nybestilling. Flybilletter for linjefly kan verken ombookes eller tilbakebetales. Legg merke til at det beregnes avgift ved retting av opplysninger på allerede utstedt billett ved reise med linjefly. Det er derfor svært viktig at ditt navn på flybilletten er korrekt stavet og i overensstemmelse med opplysningene i passet.

Tidtabell
Samtlige tider som angis på bestillingsbekreftelsen, er å anse som midlertidig informasjon. Aktuelle tider fremgår på den/det siste bookingbekreftelsen/reisebeviset som mottas ca. to uker før avreisen, men også den kan bli gjenstand for endringer av årsaker som ikke kan forutses. Kroatiaspesialisten forbeholder seg retten til å foreta tidtabellendring og endring hva gjelder mellomlanding som besluttes utenfor Kroatiaspesialistens kontroll. Avgangstider som angår hjemreisen, kan òg bli endret. Hvis flytidene endres, meddeler Kroatiaspesialisten de berørte reisende direkte via e-post, vanlig post eller telefonsamtale. Derfor er det viktig at den reisande gir fullstendige kontaktopplysninger ved bookingen. Arrangøren tar ikke ansvar for tapte tilslutninger til fly eller andre flyselskaper/transportmiddel i samband med tidetabellendring, innstilt eller forsinket fly. For å unngå at den reisande får ekstra omkostninger hvis flytidene endres, eller hvis det oppstår forsinkelser, anbefaler Kroatiaspesialisten at den reisande kjøper tilslutningsbilletter som kan ombestilles.

Ombooking
Ombooking av dato, destinasjon og/eller eller bosted på vår charterreiser er kun tillatt hvis det er plass og mot en avgift på 300 kr per person pluss eventuell differanse i pris, dog senest 30 dager før avreisen. Ombookinger er ikke tillatt fra reiser med ordinær pris til reiser med nedsatt pris eller for reiser med rutefly. Ombooking gjelder ikke ved bestilling av produktene Skjærgårdscruise eller Temareiser. 

Overdragelse av reisen
Reisen kan overdras mot en avgift på 300 kr (senest én uke før avreisen), dog ikke på reiser med rutefly. Ved tillatt overdragelse av regulær flybillett kan dog kostnaden komme til å overstige 300 kr per person. For disse reisene forbeholder vi oss retten til å debitere den faktiske kostnaden for overdragelsen i henhold til de respektive flyselskapenes vilkår. Flyselskapet og reisearrangøren har intet ansvar for noen handling, forsømmelse eller hendelse som inntreffer mens den reisende ikke befinner seg om bord i flyet. Ombordstigning som ikke finner sted, betraktes som en avbestilling og gir ikke den reisende noen rett til erstatning eller ombooking.

Reise med uspesifisert bosted
I den utstrekning de finnes, selges såkalte uspesifiserte reiser, vår billigste form for innkvartering. Denne typen reiser baseres på eventuelt usolgte plasser på ordinære charterflygninger. Dette innebærer at flyet, men ikke innkvarteringen, er den samme som presenteres i Kroatienspecialistens program. Innkvarteringen blir anvist ved ankomsten til flydestinasjonen og kan ligge hvor som helst på det annonserte reisemålet. Kroatienspecialisten garanterer at bad/dusj samt wc alltid finnes i innkvarteringen, samt at avstanden til stranden, butikker og restauranter ikke er lengre enn 600 meter. Som regel er innkvarteringen enkel, der for eksempel AC (luftkondisjonering) eller basseng ikke kan garanteres.

Bytte av innkvartering kan forekomme under oppholdet ditt. Laken og håndklær samt avreiserengjøring er inkludert. Måltider inngår ikke. 
Innkvartering i rom eller leilighet. Det går ikke an å stille de samme kravene til en uspesifisert reise som til en reise til ordinær pris. Reisende som krever kvalitet, anbefales alltid å kjøpe spesifisert reise. Mulighet for oppgradering kan av og til ordnes på stedet mot en kostnad. Hvis du ønsker å bytte innkvartering til bedre standard, skal du kontakte reiselederen din. Hvis det går an å ordne et bytte, betaler du hele kostnaden for det nye bostedet. Hvis den reisende etter at reisen er påbegynt avviker fra arrangementet, er vedkommende pliktig til å informere Kroatienspecialisten om dette.
 Det er obligatorisk å bestille transfer ved bestilling av reise med uspesifisert innkvartering.

Den reisendes kontaktopplysninger
Den reisende har ansvaret for at den kan nås med viktige meddelelser, for eksempel endringer i flytider, både før og under reisen. Vi bruker kun kontaktdetaljene som ble oppgitt ved bookingen, derfor er det viktig at for eksempel angi riktig mobilnummer og e-postadresse.

Trykkfeil
Kroatiaspesialisten tar forbehold om trykk- og korrekturfeil i katalog og nettside. Prisindikatorene i katalogens reisemålfakta er midlertidige. Utflukter beskrevet i katalogen, drives ofte av foretakspersoner på reisemålet, og Kroatiaspesialisten kan ikke påta seg noe ansvar for deres virksomhet.

Teknisk arrangør
Kroatiaspesialisten AB
Kungsgatan 35,
111 56 Stockholm
Sverige
Tlf.: +46 771 800 300
Faks: +46 8 22 32 17