Greit å vite

Bagasje
Bagasje kan komme på avveier eller bli skadet. Skadet eller tapt bagasje skal meldes direkte på flyplassen på et særskilt formular (PIR-rapport). Kopi av meldingen bør anses som et verdidokument hvis skaden skulle lede til en forsikringssak. Hvis noe skulle skje med bagasjen din, gis erstatning i henhold til flyselskapets gjeldende bestemmelser. Legg merke til at flyselskapets erstatning for mistet eller skadet bagasje er begrenset.

For å gå videre med saken må dere følge de instruksjonene som finnes på det respektive flyselskapets hjemmeside:
http://www.norwegian.no/reiseinformasjon/bagasje/skadet-bagasje/
http://www.sas.no/alt-om-reisen/ved-ankomst/skadet-bagasje/
https://primeraair.no/travel-info/baggage/damage-baggage/

Vi hjelper deg med ledelsen av skadesaken eller mistet bagasje på flyvninger med Croatia Airlines. For at prosessen skal gå så smidig som mulig, trenger vi en fullmakt som du kan laste ned her:
Fullmakt
Signere dokumentet og sende det til oss via post, e-post eller faks. Også sende en kopi av PIR-rapporten og bagasjelapp senest innen 5 dager etter skadetilfellet. Vi trenger også et kontonummer for de tilfeller hvor erstatningen er gitt.

Montrealkonvensjonen regulerer og eventuelt begrenser transportørens/flyselskapets skadeserstatningsansvar for dødsfall eller skade, for bagasje som blir ødelagt, går tapt eller skades og for forsinkelser. Link til Montrealkonventionen.

For informasjon om hva du får lov å ta med deg ombord på flyet, se Avinors hjemmeside.

For såkalt overvekt debiteres et gebyr i henhold til flyselskapets særskilte bestemmelser. Legg merke til at enkeltstående kolli aldri må veie mer enn 32 kg. Dette gjelder selv om du har kjøpt ekstra bagasjevekt eller deler bagasje med reiseselskapet ditt.


Croatia Airlines

Håndbagasje: Maks 8 kg. Målene tillates ikke å overskride 55 x 40 x 20 cm (L x H x B).
Innsjekket bagasje: 1 x 15 kg.

Spedbarn (under 2 år) tillates å sjekke inn 1 x 15 kg samt en sammenleggbar barnevogn.


SAS

Håndbagasje: Maks 8 kg. Målene tillates ikke å overskride 55 x 40 x 23 cm (L x H x B). I tillegg til håndbagasjen tillates du også å ta med deg en liten håndveske eller en liten veske for din laptop.
Innsjekket bagasje: 1 x 23 kg.

Spedbarn (under 2 år) kan ta med seg én innsjekket bagasjeenhet på maks 23 kg, størrelse maks 115 cm samt én barnevogn. Husk på at det ikke inngår noen slags håndbagasje for ditt spedbarn. Barnevogn og bilbarnestol sjekker du inn som vanlig, det kreves ingen forhåndsregistrering. Vil du ta med barnevogn til barn over 2 år regnes det som én bagasjeenhet.


Norwegian
Håndbagasje: 1 x 10 kg. Målene tillates ikke å overskride 55 x 40 x 23 cm (L x H x B). Håndbagasje inngår ikke i billetten for spedbarn, men du tillates å ta med deg en rimelig mengde barnemat og velling/drikke på reisen.
Innsjekket bagasje: 1 x 20 kg. Målene tillates ikke å overskride 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), og omkretsen må maksimalt være 300 cm.

Spedbarn (under 2 år)
5 kg innsjekket bagasje inngår (pakket i din veske eller i en separat veske). En bilbarnestol og en barnevogn inngår.

Barn (2–11 år)
Samme bagasjeregler som voksne. En bilbarnestol og en barnevogn inngår.

I henhold til nye reglene er det i håndbagasjen tillatt å ta med væsker, kremer, geleer og spray i beholdere som rommer maksimalt 100 ml (1 dl). Disse skal legges i en gjennomsiktig, énliters plastpose som skal kunne lukkes igjen på nytt. Medisiner, barnemat og væske som inngår i en spesiell diett, tillates medtatt. Eventuell overvekt betales direkte ved innsjekkingen. Barnevogner og rullestoler (ikke elektriske) kan man ta med gratis og inngår ikke i bagasjevekten og sjekkes inn som spesialbagasje. Spesialbagasje sjekkes normalt inn på spesialdesk og hentes på bagasjebåndet sammen med den øvrige bagasjen. Vær vennlig alltid å kontrollere bagasjen for mulige oppståtte skader før du forlater flyplassen. Medisiner og gjenstander som er fristende å stjele samt utrustning du ikke kan unnvære, bør pakkes ned i håndbagasjen. Skarpe gjenstander, for eksempel sakser, skal pakkes i reisevesken som sjekkes inn.

Bestilling og billett
Bookingbekreftelse får du via e-post eller med vanlig post i henhold til dine ønsker. Her fremgår navnet på samtlige reisende, reisedato, aktuelle reisetider, reiselengde, reisemål, hotellnavn eller annen innkvarteringsform, romtype, priser per person, eventuelle rabatter og om du har tegnet forsikring, eventuelt avbestillingsbeskyttelse. Bookingbekreftelsen gjelder som reisebevis/billett etter at sluttbetalingen er gjort. Etter sluttbetalingen får du en ny kopi av bookingbekreftelsen sammen med en hotellvoucher (ved booking av bosted) via post eller e-post omtrent to uker før avreisen. For deg som velger utsendelse via e-post, få du disse dokumentene som bilag som du skriver ut selv. Det er alltid kundens ansvar å kontrollere at alle opplysninger er korrekte. Ved kjøp av reise nær avgangsdatoen kan det hende at vi ikke sender ut noen bookingbekreftelse på grunn av postgangen. Reisebevis/Billetten fås i slike tilfeller via e-post. Det er viktig at du skriver e-postadressen din korrekt.

Barn under 2 år
Barn som på avreisedagen ikke har fylt 2 år (infant), betaler kun 400 kroner for sin reise. Dette under forutsetning at de ikke har sitt eget sete på flyet samt sover i forelders seng eller i grindseng. Grindseng kan bestilles ved bookingen av turen, på visse bosteder koster dette ekstra og betales på stedet. En barnvogn tillates medtatt gratis på flyet, dog ikke bagasje.

Mindreårige som reiser alene eller sammen med andre enn foresatte.

For dem som ennå ikke har fylt 18 år, kreves en attest fra foresatte for å kunne reise på egen hånd til Kroatia. Attesten bør være på engelsk (eller kroatisk). Attesten kan man laste ned HERFRA. Fyll inn alle opplysninger, legg ved kopier av foresattes legitimasjon og underskrifter. Attesten kan sendes til oss via post eller e-post.

Kroatienspecialisten AB
Kungsgatan 35
111 56 Stockholm
info@kroatienspecialisten.se

For foresatte og mindreårige med ulike etternavn anbefaler Sveriges ambassade at man tar med et personbevis på engelsk der familieforholdet fremgår. Husk på å opplyse Skatteetaten/Folkeregistret om at attesten skal være på engelsk. For mindreårige som reiser sammen med en annen person enn foresatte, kreves en attest der det fremgår at foresatte har gitt sitt samtykke til reisen med denne/disse personen(e). En sådan kan man laste ned HER.

Hvis det gis feilaktige opplysninger som innebærer at reisen ikke kan gjennomføres, pålegges en avgift tilsvarende gjeldende reisevilkår for avbestillinger.

For mer informasjon, besøk swedenabroad.com

Flyreisen
Kroatiaspesialistens pakkereise begynner og slutter på den flyplassen som er angitt på reisebekreftelsen. Vi har intet ansvar for tilslutningstransporter. For å unngå at du får ekstra omkostninger hvis flytidene endres, eller hvis det oppstår forsinkelser, anbefaler vi at du kjøper tilslutningsbilletter som kan ombestilles.

Flyforsinkelser
Dessverre er forsinkelser uunngåelig for alle flyselskaper. Tekniske problemer, trengsel i luftrommet, dårlig vær og lignende er alle vanlige årsaker til at forsinkelser oppstår. Med dette i tankene er det en god idé å ha minst 2,5 timer til overs mellom tilknyttede transporter.

For å få erstatning for tapt utreise eller andre tilknytninger kreves en reiseforsikring med riktig beskyttelse da Kroatienspecialisten og flyselskapet ikke har ansvar for dette eller andre, eventuelle konsekvenser som kan følge med. Det er den reisendes eget ansvar å kontrollere hvilke vilkår som gjelder i reiseforsikringen.

Gravid
Bestemmelsene om flygning for gravide kvinner kan variere fra selskap til selskap. Våre bestemmelser er som følger nedenfor:
Gravide kvinner tillates å fly frem til fire uker før beregnet nedkomst. Reisen må da være avsluttet før man begynner den fjerde uken før beregnet nedkomst.

Ved mindre enn fire uker, men mer enn to uker til beregnet nedkomst, tillates flygning kun mot legeuttalelse og legeerklæring. Flygningen tillates ikke å vare mer enn 4 timer. Hvis det er mindre enn to uke til beregnet nedkomst, tillater vi ikke at den gravide flyr med oss.

Reisende med funksjonshemming
Det varierer mye hvor tilgjengelig et reisemål er for personer med funksjonshemming. Den standarden og tilpasningen, især for bevegelseshemmede, som vi er vant med hjemme, finnes dessverre sjelden på reisemålene.

Det er vårt mål at alle som reiser med oss, skal få en så vellykket ferie som mulig. For å kunne oppnå dét er det svært viktig at du informerer oss når du bestiller, hvilke krav din funksjonshemming stiller til en velfungerende ferie. Noen av hotellene våre har handikaptilpassede rom, men hotellet som sådan kan likevel ha trapper til resepsjon og basseng m.m. Iblant er omgivelsene vanskelig fremkommelige uten gangveier og med høye fortauskanter. Kontakt oss for å få mer informasjon og prisopplysning. Du som er avhengig av rullestol, må kontakte oss ved bestillingen for at du skal kunne få hjelp med å komme på og av flyet. Flyselskapet må alltid godkjenne ulike sorter hjelpemiddel som må tas med som innsjekket bagasje eller om bord som for eksempel elektriske rullestoler og oksygengass. Det er viktig at du informerer oss om dette før du bestiller.

Legg merke til at det oftest er umulig å ta med rullestoler i transferbussene. Vi hjelper gjerne til med å sørge for annen tilpasset transport, men denne ekstrakostnaden må du selv betale. Bestiller du likevel vår vanlige transfer gir vi ingen refusjon hvis den vanlige transporten ikke kan brukes. Guidene våre har dessverre ingen mulighet for å løfte eller bære personer med bevegelseshemming eller bagasjen deres. Uspesifiserte reiser anbefales ikke for bevegelseshemmede.

Sykebehandling og det europeiske sykeforsikringskortet.

Kroatia ble medlem av EU i 2013 og omfattes dermed av det europeiske sykeforsikringskortet. Dette gir innehaveren rett til nødvendig sykebehandling i det offentlige helsestellet på samme vilkår som Kroatias egne innbyggere. Kortet kan bestilles via hjemmesiden Helsenorge.no.

Det europeiske sykeforsikringskortet erstatter for eksempel ikke hjemreiser med ambulansefly og gir ikke samme beskyttelse som en privat reiseforsikring. Bestill kortet i god tid da det kan ta inntil 10 arbeidsdager å utstede.

Høy- og lavsesong
Mye av informasjonen som gis i hotell- og reisemålsbeskrivelsene, gjelder først og fremst høysesongen (juli til august). Reisemålets art kan variere avhengig av tidspunktet for reisen din. Det kan forekomme avvik når det gjelder aktiviteter og tilbud på hotell og strender, for eksempel kan hotell og strender ha et færre antall restauranter som er åpne i lavsesongen, og strand- og sportsaktivitetene er begrenset.

Innsjekking
Du bør være på flyplassen to timer før flyets avgang både fra Sverige/Norge og også Kroatia. Innsjekkingen stenger ca. én time før avgang. På visse flygninger er plassene allerede forutbestemt og kan ikke endres ved innsjekkingen. Av og til kan det også hende at selskapet ikke får sitte sammen om bord. Ønsker om sitteplass kan fremlegges ved innsjekkingen på flyplassen, men kan ikke garanteres. På flygninger med flyselskapet SAS kan du selv booke sitteplass online på www.sas.no (kun for utreise) tidligst 22 timer før avreisen. Etter innsjekkingen er du selv ansvarlig for å komme tidsnok til gaten for ombordstigning.

Taxfree
I våre fly inngår ikke forhåndsbestilt taxfreesalg om bord, derfor sendes det heller ikke ut noen taxfreekatalog. Dog finnes det et begrenset utvalg av taxfreevarer for salg om bord. Vi anbefaler derfor at man handler i taxfreebutikkene på flyplassene før man går om bord eller i Kroatia før hjemreisen.
 

Croatia Airlines - Sales onboard catalog


Transfer
Transfer inngår ikke, men kan tilleggskjøpes ved bookingen av reisen, men dog ikke hvis man har kjøpt ”Kun flysete”. Transfer til og fra hotellet skjer med buss og av og til med minibuss. Ved ankomsten til flyplassen møter reiseledere deg og henviser deg til riktig transferbuss. Av og til skjer transfer felles for flere ankommende/avgående fly. Dette kan medføre at du må vente på flyplassen før avgang. Reiseledere er ikke alltid med i transferbussen, og i slike tilfeller er ikke transferen ment som en guidet tur. Du må selv undersøke avgangstiden fra reisemålet på oppslagstavlen / i permen i innkvarteringens resepsjon eller ta kontakt med reiselederne våre på vårt vakttelefonnummer.

Skatterefusjon for utenlandske borgere
Skatterefusjon kan begjæres av turister som har kjøp som overstiger HRK 500, og som har en godkjent ”Tax Cheque”. Skatterefusjonen får man innen ett år. For å få mer informasjon om hvordan du går frem, skal ta kontakt med det kroatiske tollvesenet (telefonnummer: + 385 1 61 02 333)

Pass og visum
Kontroller i god tid før avreisen at passet ditt er gyldig for hele utenlandsbesøket, og at det ikke er skadet. Sjekk med passmyndighetene eller Kroatias ambassade hvis du er usikker. Utenlandske statsborgere oppfordres til å kontakte sitt lands ambassade for å få informasjon om passregler og visumkrav. Kroatiaspesialisten har intet ansvar for følgene av at den reisende har et skadet pass eller ikke har gyldig pass eller visum. Norske borgere trenger ikke visum.

Ønsker og kommentarer
Ved bookingen av reisen har du mulighet for å angi ulike ønsker. Vi videresender alle ønsker til hotellet, men vi kan ikke garantere at ønskene oppfylles. Legg merke til at Kroatiaspesialisten ikke behandler eventuelle ønsker eller kommentarer som er skrevet på betalingsanvisningen.

Annet
Det er viktig at opplysningene om for eksempel adresse og telefonnummer som det opplyses om under bookingen av reisen, er aktuelle, slik at du kan kontaktes frem til avreisen hvis det skulle skje endringer. Ring alltid og gi beskjed om du har byttet adresse eller telefonnummer! Kroatiaspesialisten tar kun ansvar for informasjoner i sin egen katalog, prisliste og på sin egen hjemmeside. Det tas ikke noe ansvar for informasjon på andre aktørers hjemmesider.

Greit å vite på reisemålet

Avstand
Oppgitte avstander i hotellfakta til den nærmeste badestranden og det nærmeste lokale sentrum er ikke nødvendigvis de største eller beste som finnes på reisemålet. Samtlige avstander måles fra hotellets tomtegrense.

Bråk og forstyrrelser
En del av hotellene våre ligger i turistområder med folkeliv og kveldsaktiviteter. Lydnivået fra for eksempel barenes og restaurantenes musikkanlegg utenfor hotellet kontrolleres av de lokale myndigheten og er noe vi reisearrangører ikke lett kan påvirke. Likeså kan det i visse tilfeller være forstyrrende lyd fra bygningsarbeider i hotellets nærområde.

Enkeltrom og rom til egen bruk
Alle som reiser alene og ønsker innkvartering, må betale et tillegg. Det kan enten bli et enkeltrom eller et dobbeltrom for egen bruk. De fleste hotellene har et begrenset antall enkeltrom, og de er derfor dyrere.

Ekstraseng
Hvis et hotell eller en leilighet har mulighet for ekstraseng, må man regne med at det blir trangt. Ekstrasengene er vanligvis ikke like komfortable som de normale sengene og kan være sovesofa eller lenestol. Det er også vanlig at ekstrasengene er kortere og smalere enn de vanlige sengene.

Forsinkelser
Forsinkelser kan av og til oppstå, og de skyldes vanligvis trengsel i luftrommet, værforholdene, tekniske problemer og slikt noe. Pass på å ha minst 2,5 timer mellom fly og videreforbindelse (som bør kunne ombestilles). Ved forsinkelse gis det ingen erstatning for kostnader som for eksempel tapt feriedag, inntektstap, tilslutninger man ikke når, utgifter til taxi eller telefonsamtaler til slektninger. En reiseforsikring kan i visse tilfeller dekke slike utgifter.

Hotellrommene
Hotellrommene er vanligvis beregnet for to personer Det finnes sjelden sklibeskyttelse og dusjforheng i baderommet. I de tilfellene det finnes minibar på hotellrommet, må den reisende selv sørge for drikkevarene. Den fylles på etter anmodning.

Balkonger og utsikt
På de bostedene som har balkong, kan utsikten klassifiseres på ulike nivåer som går ut fra hotellets offisielle informasjon. Vi forsøker dog alltid å vise og beskrive balkongene så korrekt og utførlig som vi kan.

Balkong/Balkong mot omgivelsene: I de tilfellene der det kun er angitt at leiligheten eller rommet har balkong, så har man utsikt mot omliggende bebyggelse eller grøntområde, for eksempel omliggende fjell eller en park.

Balkong mot havsiden: Balkonger med en slik beskrivelse ligger på den siden av huset som er vendt mot havet. Det betyr ikke at en har utsikt mot havet, men derimot oftest at solen står på store deler av dagen, eller at man har kveldssol.

Begrepet «mot havsiden» brukes bare som en stedsbeskrivelse og koster ikke noe ekstra.

Balkong med delvis utsikt mot havet: Med delvis utsikt mot havet menes at havet i en ikke uvesentlig grad er skjult av for eksempel flere trær, andre hus eller kan ses fra en bestemt vinkel fra balkongen.

Balkong med utsikt mot havet: Hvis utsikten enten er helt fri eller marginalt skjult av for eksempel ett eneste tre eller hus, anses dette å være utsikt mot havet.

Inn-/utsjekking
Ved ankomst om formiddagen eller tidlig på ettermiddagen kan det hende at rom/leiligheter ennå ikke er gjort i stand. Det er vanlig at rom/leiligheter ikke kan disponeres før klokken 15.00. I henhold til internasjonale hotellbestemmelser skal rom/leiligheter forlates før klokken 11.00 på avreisedagen (i unntakstilfelle tidligere). Dette gjelder selv om hjemreisen skjer sent på kvelden. Ofte kan hotellet tilby oppbevaringsplass for bagasje samt et eller flere rom som disponeres felles av hjemreisende, for eksempel for å skifte klær eller å dusje. Kroatiaspesialisten tar ikke ansvar for gjestenes bagasje.

Insekter og dyr
Mygg, maur, fluer og kakerlakker og annet kan forekomme på hotellrommet / i leiligheten uansett standard, men det er meget sjeldent. Kontakt innkvarteringsstedets rengjøringsansatte eller Kroatiaspesialistens ansatte, så hjelper de med insektmiddel mot slike. Hvis du ikke lar åpnede pakker og brukte varer ligge frem, så reduseres risikoen.

Luftkondisjonering og vifter
Mange av hotellene våre har luftkondisjonering. Visse hoteller/leiligheter beregner seg en ekstrakostnad for dette, og det betales direkte til innkvarteringsstedet. I leilighetshoteller er aggregatet plassert i et av rommene i leilighetene, oftest i soveværelset. Avhengig av vær og sesong kan luftkondisjoneringen av og til være avstengt. Husk på at luftkondisjoneringen ikke skal være på når man ikke er i rommet eller i leiligheten. Luftkondisjoneringen er normalt i gang i høysesongen og omstilles på mange hoteller i vintersesongen og sørger da for oppvarming.

Leilighet
Når du bor i leilighet/villa, har du selv ansvar for rydding under besøket. Laken og håndklær er tilgjengelig. Ettromsleiligheter er ofte små og består av kombinert soveværelse/oppholdsrom/pentry. Ettromsleilighetene er egnet for 2-3 personer. Toromsleiligheter består normalt av ett soveværelse og ett kombinert oppholdsrom/pentry, der det ofte er ekstrasenger i sovesofa. Toromsleilighetene er egnet for 2-4 personer. Treromsleiligheter er oftest to separate soveværelser og kombinert oppholdsrom/pentry, der det av og til finnes ekstrasenger i sovesofa. Treromsleilighetene er egnet for 4-6 personer. Det første sifferet opplyser normalt om ordinært antall senger, og det andre sifferet normalt om antall ekstrasenger. Både totalareal og planløsning kan variere mellom leiligheter i et og samme leilighetshotell. Kjøkkenet er enkelt utrustet, mangler ofte ovn og har bare to kokeplater. Også møblementet er basert på antallet ordinære senger i rommet. Mer informasjon om hva som inngår i bostedet ditt, finner du på hjemmesiden vår under beskrivelsen av leiligheten.

Rengjøring og selvhusholdning i leilighet

Når vi i beskrivelsen av objektet skriver at det er selvhusholdning og avreiserengjøring, betyr det:

  • Du kommer til en nyrengjort leilighet med rene laken og håndklær.
  • Ingen mer rengjøring skjer under ditt opphold. Leiligheten rengjøres etter din reise for neste gjest.
  • De fleste bostedene bytter håndklær midt i uken, ikke laken. Hvis du trenger nye laken og håndklær, spør du verten om du kan få nye.
  • Hvis du har bestilt toukersreise, skjer rengjøringen med bytte av laken etter den første uken.
  • På de fleste bostedene inngår forbruksvarer som for eksempel rengjøringsmiddel, oppvaskbørste, toalettpapir og oppvaskklut. Hvis det ikke finnes, spør verten din hva om gjelder på bostedet ditt.
  • På alle bostedene finnes kasseroller og stekepanne, et sett med bestikk, tallerker og glass per person. På de fleste bostedene inngår vannkoker og kaffetrakter. Hvis det skulle mangle, spør din vert hvis du kan låne.


Måltider
Frokost er inkludert i alle hotellene, men ikke i leilighetshotellene. Når halvpensjon er inkludert i prisen, er det vanligvis frokost- og middagsbuffeer hvis ikke noe annet er oppgitt på bestillingsbekreftelsen.

Penger og verdisaker
La aldri penger eller verdisaker ligge fremme i hotellrommet/bungalowen. Oppbevar isteden verdisakene dine innlåst i safen som normalt finnes i resepsjonen eller på rommet ditt (i visse tilfeller mot avgift). Kroatiaspesialisten tar intet ansvar for tyveri av for eksempel verdisaker eller penger.

Reiseledelse
På de fleste større destinasjoner treffer man på våre reiseledere. Reiselederne møter deg ved ankomsten og kan òg treffes på hotellene til visse tider eller på sine kontorer. Hvis du ikke har mulighet for å treffe reiselederne, har du mulighet til å få hjelp via telefonservicen vår. De er der for din skyld! Ikke nøl med å kontakte dem for å få råd eller informasjon. Reiselederne våre er skandinavisktalende, men av og til kan det også forekomme engelskspråklige.

Service på reisemålet
Vårt servicenivå er inndelt i tre kategorier: full service, telefonservice og lokal service og kan være ulikt i lav- og høysesongen. Informasjon om hva som gjelder for din destinasjon, finner du på hjemmesiden vår under fanen "fakta" på hvert reisemål. Under ditt besøk kan du få hjelp og svar på spørsmål fra reiselederne våre som er til stede på de større destinasjonene. Hvis det ikke er reiseledere på destinasjonen, har du alltid mulighet for å få hjelp via telefonservice på vårt vakttelefonnummer. Telefonnummeret til reiselederne finner du i velkomstbrevet ditt som du får ved ankomsten til flyplassen.

Grindseng
Grindseng har generelt ikke den samme standarden og oppfyller ikke de samme sikkerhetskravene som i Norge.

Svømmebasseng
Av plasshensyn finnes det sjelden solstoler til alle som bor på hotellet. Derfor er det ikke tillatt å blokkere solstoler som ikke brukes. Visse hoteller har forbud mot å bruke bassenget til visse tider på døgnet. Det er normalt at barnebassenget er en avgrenset del av hovedbassenget.

Utflukter
På de fleste reisemålene tilbys et variert utfluktsprogram. Dette programmet arrangeres av vår lokale samarbeidspartner. Påmelding og betaling skjer direkte til våre representanter på reisemålet. Lokale restriksjoner, værforholdene og andre årsaker kan innebære at reiseruter legges om.

Oppvarming, vann og strøm.
Av og til kan visse varmtvannsaggregat gi en forstyrrende lyd. Varmtvannsberedere er vanlig fremfor alt i leiligheter. Husk på å skru på varmtvannsberederen straks du kommer til leiligheten. Det kan ta opptil et par timer før vannet er varmet opp. Strømmen i Kroatia er 220 V med samme kontakt som i Sverige. Vannet fra kranen er svært bra og kan drikkes i hele landet.